nke logo white

Nemzeti Közszolgálati Egyetem

Az Apertus Nonprofit Kft. célja, hogy közszolgálati alapon, nyereségérdekeltség nélkül, magas szakmai színvonalon támogassa a közszolgálati továbbképzési rendszer – elsősorban informatikai – fejlesztését és működtetését, valamint a Nemzeti Közszolgálati Egyetem közszolgálati továbbképzéseinek megszervezését és fejlesztését.

Ugrás

Olvasóinkat elhalmozzuk sorozatokkal, amelyek különböző, a közszolgálati továbbképzési rendszerben kifejlesztett foglalkozási és tanulástámogatási szolgáltatásokat mutatnak be. Ebben a sorozatban a tutorált e-learning programokról, a megvalósítás hogyanjáról és a tutori felületről villantunk fel érdekességeket. Enjoy!

Rengeteget hallhatunk és olvashatunk a tanulásról általában, hogy hogyan kell ezt jól és élethossziglan csinálni, és miért is érdemes folyamatosan, és mi is az igazán nekünk való módszer és stílus. Millió cikk és szakkönyv, honlap és blog szól erről, sokat beszélnek róla tévés és rádiós műsorokban. Ha azonban körbenézek, kérdezősködöm, beszélgetek a barátaimmal, ismerőseimmel, akkor mégsem azt látom, hogy a munka és a család melletti tanulás olyan könnyed, gördülékeny és egyszerűen megvalósítható volna. Cégünk módszertani kutatásainak és fejlesztéseinek jó részével azt szeretnénk elérni, hogy a felhasználóink, vagyis a tanulók minél inkább saját életkörülményeikhez igazítva, számukra megfelelő tempóban és időbeosztásban tudjanak tanulni, és ezáltal valós eredményeket tudjanak elérni. Az idén nyáron induló tutorálási szolgáltatást is ilyen célok mentén fejlesztettük ki.

 tutor1

A tutori szolgáltatás több módon is tudja támogatni a tanulót. A legfontosabb, hogy egy tutort, vagyis az adott témában jártas szakembert biztosít, aki a tanulónak a szolgáltatás ideje alatt folyamatos szakmai segítséget nyújt. Valójában a tutor személyében egy magántanárt biztosítunk a tanuló számára. A módszer emellett lehetővé teszi a szabad és rugalmas időbeosztást, lehetővé teszi a tanuló számára, hogy olyan biztonságos és egyértelmű keretek között végezze a dolgát, amelyben a feladatmegoldásnak, a javításnak és a kommunikációnak is konkrét időkeretei vannak. Mindezeken túl a tanulástámogatási szolgáltatás segít a kapcsolódó e-tananyag önálló feldolgozásában is, ha a tanuló esetleg elakadna. Az egész folyamat a virtuális térben zajlik, egy kifejezetten erre a célra kifejlesztett felületen, így a résztvevőknek nem kell utazniuk.

Hogyan segítünk ezzel a tanulónak?

Az önálló tanulás során egyedül olvasunk el egy cikket, nézünk meg egy videót vagy dolgozunk fel egy e-tananyagot. Ekkor a saját értelmezéseink és gondolataink kapnak teret, kialakíthatjuk a saját véleményünket, azt jegyezhetjük meg a tananyagból, ami számunkra fontos, és arra figyelhetünk oda, ami a saját tapasztalataink miatt érdekes. Ha valakivel együtt tanulunk – legyen az illető akár a téma szakértője vagy saját tanulótársunk –, akkor sok új szemponttal egészülhet ki saját feldolgozási folyamatunk. Megismerhetjük mások véleményét, az ő szakmai tapasztalataikat, kérdezhetünk egymástól, és mások kérdései is előre vihetnek bennünket. Új szempontok szerint láthatunk egy adott problémát, amire magunktól nem feltétlenül gondoltunk volna, és az új impulzusok által jobb vagy teljesebb, érdekesebb megoldást adhatunk egy-egy feladatra. A tanulási folyamatnak ez a két része szorosan összefügg és kiegészíti egymást, és szükség is van mind az önálló tanulásra, mind pedig arra, hogy mások által támogatva haladjunk előre. Annak ellenére, hogy a tutori szolgáltatáshoz nincs szükség személyes találkozásra sem a tutorral, sem a tanulótársakkal, aktív és dinamikus szakmai munka alakulhat ki, lehetőség van szakmai kapcsolatok, hálózatok építésére.

tutor2 

Egyéni és csoportos tutorálás

A tutorálásnak jelenleg két típusát vehetik igénybe a tanulók, az egyéni és a csoportos tutorálást. A két típus más-más módszertani célt tűz ki és valósít meg.

Részt vesz ebben…

…a tutor, aki több tanulást támogató személy szerepét is betöltheti, ő a virtuális tanulócsoportot vezető tanár, aki szakmailag támogatja a tanulót és vezeti a tanulmányaiban, segíti beszélgetésekkel, tanácsadással, szükség esetén konzultációval, vagy egyszerűen csak előmozdítja a tanulási folyamatot. Feladatot ad, javaslatokat tesz a javításra, moderálja a tanulók közti szakmai beszélgetést. A szakmai diskurzus az erre a célra kialakított üzenőfalon történik.…a tanulótársak – csoportos tutorálás esetén –, akik hasonló munkakörökben dolgoznak, fontos és hasznos tapasztalatokat oszthatnak meg egymással, ami segítheti az egyéni munkavégzést.

A szolgáltatás két típusa

A tutor az egyéni és csoportos tutorálás esetén is feladatok kiadásával segíti az elméleti tudás és a gyakorlat összekapcsolását. Az egyéni tutorálás során esettanulmányok feldolgozása zajlik. Az eseteken keresztüli tanítás, illetve tanulás egy jól működő, kipróbált módszer, ami segíti gondolkodtatni a tanulót, aki a megismert esettanulmányok tapasztalatait be is tudja építeni saját munkájába.Csoportos tutorálás közben a tananyag témájához kapcsolódó ún. átfogó kérdés megválaszolására kerül sor, amelyet egy beszélgetés vezet fel. A beszélgetés elindításához a hallgatók orientáló kérdéseket kapnak, amely szakmai vitára ösztönzi, és egyúttal ráhangolja őket az átfogó kérdés témájára is. Ezzel már a feladat megoldása előtt elindulhat az ismerkedés, és szakmai tapasztalatcsere, vita alakulhat ki.

Lehet kérdezni!

A tutori szolgáltatás egy könnyen megtanulható és átlátható felületen működik, amelyet a sorozat következő részében mutatunk be a kedves olvasónak.


StreliZita 2

Streli Zita

Apertus Nonprofit Kft. Módszertani és kutatási osztályán dolgozik, közösségi e-tanulás tanácsadó. Kutatási területei: közösségi tanulás, közösségek építése, tanulóközösségek, szociolingvisztika. Legtöbb tapasztalatát az oktatás és oktatásszervezés területén szerezte.