nke logo white

Nemzeti Közszolgálati Egyetem

Az Apertus Nonprofit Kft. célja, hogy közszolgálati alapon, nyereségérdekeltség nélkül, magas szakmai színvonalon támogassa a közszolgálati továbbképzési rendszer – elsősorban informatikai – fejlesztését és működtetését, valamint a Nemzeti Közszolgálati Egyetem közszolgálati továbbképzéseinek megszervezését és fejlesztését.

Ugrás

A webinárium definíció szerint „olyan webes szeminárium, amely tanítás vagy tanulás céljával létrehozott video- és hangtartalmak online átvitelére szolgál egy adott forrástól egy viszonylag kis célközönségig”. A száraz definíción túl nézzük meg egy kicsit „agro-andragógiai” szemmel is, hogy valójában mi fán terem a webinárium!

A vegyes oktatási formák egyre nagyobb elfogadottsága kulturális váltást eredményezett az oktatásban, ennek nyomán az új és újszerű oktatási módszerek ma már együtt jelennek meg a hagyományosokkal. Ilyen új lehetőség a webinárium is, ami – az Apertus által fejlesztett tanítási-tanulási környezetnek köszönhetően – hamarosan tovább színesítheti a köztisztviselők képzési repertoárját. A kétrészesre tervezett bemutatkozásban először lássuk azt, hogy mire is lehet, illetve mire érdemes használni a webináriumot! A következőkben a hogyanra is választ kapunk.

webinarium

A webináriumok előnyei és kihívásai

A tanulásnak ez az új eszköze és módja ma még gyerekcipőben jár, de ahogy a többi innováció, úgy ez is gyorsan terjed. A webináriumok legfőbb potenciálja a képzésekben rejlik, azon belül is a felnőttképzésben, ahol az oktatók és a tanulók utaztatása gyakran igen költséges és időigényes. Az is további rugalmasságot jelent és rendkívül hatékonnyá is teszi az eszközt, hogy a webináriumon nem csak élőben, az osztálytermi tanórákra jellemző interaktív formában lehet részt venni, hanem a rögzített verziónak köszönhetően késleltetve is, akkor és annyiszor, ahogyan a tanulónak megfelel.

Előnyök

A webináriumot mint tanítási és tanulási foglalkozásformát a következő okok miatt érdemes választani:

    • földrajzilag szétszórt oktatók és résztvevők utazás nélkül vehetnek részt rajta, ezáltal időt és költséget lehet megtakarítani;
    • nagyszerű lehetőséget kínál azoknak, akik tovább szeretnék magukat képezni, de nem biztosak abban, hogy pontosan mit is akarnak tanulni – ők a webinárium segítségével többféle témát és tananyagot kipróbálhatnak, mielőtt elköteleznék magukat a gyakran drága hagyományos képzésformák és tanulmányok valamelyike mellett;
    • több nyitottsággal és kevesebb személyes kommunikációs korláttal jár – a negatív kritikától tartó résztvevőket a webináriumok esetleges anonimitása segíti abban, hogy a kérdéseiket szabadon feltegyék;
    • alternatívát jelent azoknak is, akik nem tudnak egy kurzuson személyesen megjelenni (mert betegek, nem tudnak utazni stb.), így szélesíti az oktatáshoz való hozzáférők körét;
    • a programot meghívott vendégelőadók távelőadásaival még színesebbé lehet tenni;

továbbá alkalmas…

  • új eljárások vagy szoftverek betanítására – azonnali kérdésfeltevési és gyakorlási lehetőséggel,
  • egy új ötlet vagy megközelítés bevezetésére – visszacsatolási lehetőséggel,
  • különböző helyen tartózkodó különféle szakértők oktatási módszereinek az összeillesztésére,
  • jogi változásokról szóló frissítésekre – azonnali kérdésfeltevési lehetőséggel, valamint
  • arra, hogy tapasztalt szakértők egyes helyzetekkel kapcsolatos magyarázatait és tréningjeit más oktatók számára rögzíteni lehessen.

demo

Kihívások

Természetesen a webinárium nem könnyű műfaj, a résztvevőktől számtalan új kompetenciát és attitűdöt kíván meg. Jellemző kihívások:

A koncentráció

A webináriumi tanulásnak is megvannak a maga nehézségei. A hagyományos képzésben a résztvevők általában jobban összpontosítanak a tanulásra, mint a webináriumon, ahol óra közben könnyebben csinálhatnak mást: internetezhetnek, dolgozhatnak vagy olvashatnak, így sok minden elvonhatja a figyelmüket a tanulástól. Mindezt a hallgatók aktivizálásával és bevonásával lehet elkerülni.

A non-verbális kommunikációnak a határai

A hagyományos képzés során a résztvevők sokkal többféleképpen kommunikálhatnak, mint a webinárium környezetben, ahol a párbeszéd lehetősége korlátok közé van szorítva és az interaktivitás nehézségekkel járhat. Egy képzett oktató azonban különféle technikák használatával csökkenteni tudja ezt a hátrányt.

Az időkorlát

Az ideális webinárium korlátozott időtartama (30–60 perc) miatt a szemléltetendő tartalmat alaposan strukturálni kell, az előadást pedig szinte percre be kell osztani, az oktató kevésbé bánhat rugalmasan az idővel.

A kísérleti adások már elindultak, a tapasztalatok kiértékelése pedig segít abban, hogy folyamatosan jobb, szebb és hatékonyabb legyen a rendszer, ezáltal a webinárium igazi ékköve legyen a megreformált képzési rendszerünknek.


Dr. Huszár Tamás

Apertus Nonprofit Kft Kutatás-fejlesztési osztályának vezető módszertani szakértője. Fő kutatási területei a virtuális osztálytermi oktatás, microlearning és a performance support.