nke logo white

Nemzeti Közszolgálati Egyetem

Az Apertus Nonprofit Kft. célja, hogy közszolgálati alapon, nyereségérdekeltség nélkül, magas szakmai színvonalon támogassa a közszolgálati továbbképzési rendszer – elsősorban informatikai – fejlesztését és működtetését, valamint a Nemzeti Közszolgálati Egyetem közszolgálati továbbképzéseinek megszervezését és fejlesztését.

Ugrás

A sorozat első részében bemutattuk olvasóinknak néhány hónapja működő tutori szolgáltatásunkat. Szó volt a szolgáltatás elindításának okáról, a támogatott tanulásról, a tutorálásban részt vevő szereplőkről és a tutorálás most elérhető típusairól. A mostani bejegyzés azt a felületet szeretné bemutatni, ahol ez a tanulástámogató tevékenység zajlik.

A tanulók a tutori szolgáltatást egy már általuk jól ismert rendszer, a ProBono felületén találják meg. Ezzel a résztvevők számára stabil elérési útvonalat biztosítunk az új felület megismeréséhez. A tutorálás vizuális megjelenésének kialakításban segítségünkre volt egy már két féléve működő foglalkozási forma, az e-szeminárium felülete, melynek módszertanáról és működéséről olvasóink egy korábbi blogbejegyzés-sorozatunkból tájékozódhattak.

Az e-szemináriumi rendszer kialakításakor is az volt az egyik legfőbb célunk, hogy a folyamatban részt vevő minden személy, de különösen a tanuló számára könnyen megtanulható és kezelhető legyen. Ugyanez volt az egyik fő szempont a tutori szolgáltatás felületének kialakításakor is. Olyan funkciókat, feliratokat igyekeztünk beépíteni és megjeleníteni, amelyek egyértelművé teszik a tanuló számára, hogy mire kattintva mi fog történni.

Jelenleg a tutori szolgáltatásnak két típusa működik: az egyéni és a csoportos tutorálás. A felület a két típusnál néhány dologban eltér, de a fő funkciók ugyanazok. Egyéni tutorálásnál a tanuló nem csoportban, hanem egyénileg dolgozik a tutorral. A tevékenység egy feladatmegoldás köré rendeződik, ami egy esettanulmány feldolgozása, így a felületet is e funkciók mentén kellett kialakítani. Csoportos tutorálásnál a tanulók valamilyen a tananyaghoz általánosabban kapcsolódó, átfogó kérdést válaszolnak meg, egyénileg. Az egyéni feladatmegoldást egy beszélgetés, szakmai vita előzi meg, melyet a tutor egy orientáló kérdés feltevésével indít el.

feladatmenü

A tanuló előtt megjelenő képernyő két részből áll. A bal oldalon egy keskenyebb függőleges sáv látható, amely fontos, tényszerű információkat tartalmaz. Megadja a tanuló számára, hogy melyik az a továbbképzési program, amelynek keretében a tutori szolgáltatást igénybe veszi (ld. a Program feliratnál), valamint segít az időbeosztás áttekintésében is (Időbeosztás felirat). Az utóbbi feliratnál látható a szolgáltatás időtartama is (hogy mettől meddig tart), illetve a feladathoz, vagyis az esettanulmány feldolgozásához kapcsolódó fontosabb dátumok, a feladat kiadásának az időpontja és a feladat beadási határideje. A csoportos tutorálásnál itt látható az az információ is, hogy kik vannak benne az adott tanulócsoportban (a Tanulók felirat alatt megjelenik a tanulók neve és munkahelye).

A felület másik, gyakorlati szempontból fontosabb és nagyobb területű részének fölső részén egy vízszintes menüsor látható. Az egyéni tutorálásnál két menüpont közül lehet választani, az egyik a Feladat, a másik az Üzenetek. A Feladat menüpont alatt történik az esettanulmány feldolgozása: egy kattintással letölthető maga a dokumentum és alatta látható a hozzá kapcsolódó kérdés, amelyet a tanulónak meg kell válaszolnia. A tanuló egy szövegdobozba tudja beírni a válaszát, amelyre a tutortól ugyanitt visszajelzést is kap szöveges értékelés formájában. Az Üzenetek menüpontban az egyéni tutorálásnál a tanuló és a tutor tudnak egymásnak szöveges üzenetet (e-mailt) küldeni.

fealdatmenüpont

A csoportos tutorálásnál ez a vízszintes menüsor több lehetőséget kínál fel. A Feladat menüpontban itt az átfogó kérdés megválaszolása történik, ahhoz hasonlóan, ahogy egyéni tutorálásnál a feladatmegoldás esetében láttuk. A tanuló itt a kapcsoló tananyagot tudja letölteni és a letölthető dokumentum alatt találja azt a kérdést, amire válaszolnia kell. Az Üzenőfal menüpont alatt található az a vitaindító kérdés, amelyet a tutor a feladat kiadása előtt tett fel. A tutor itt tudja köszönteni a tanulókat, és egyúttal tájékoztatni őket, hogy mire számíthatnak az esemény során. A tanulóknak lehetőségük van válaszolni a kérdésre, és egymás válaszaihoz is hozzászólhatnak. A szolgáltatás időtartama alatt egy Virtuális fogadóórát is biztosítunk a tanulóknak, szintén egy üzenőfalon keresztül, tehát a tanulók láthatják egymás kérdéseit és az ezekre érkező tutori válaszokat. A fogadóóra azért hasznos, mert ha a tanuló bekapcsolódik, akkor lényegében azonnal (néhány percen belül) választ kaphat a kérdésére.

tutor03

Az Üzenetek menüpontban a tanuló csak a tutornak tud üzenetet küldeni, a tutor viszont nem csak az egyes tanulóknak küldhet e-mailt, hanem az egész csoportnak is.

A tutori szolgáltatásról szóló sorozatunk következő részében részletesebben beszámolunk az egyéni és a csoportos módszerről, és beszámolónkat néhány felhasználói visszajelzéssel is fűszerezzük.


StreliZita

Streli Zita

Apertus Nonprofit Kft. Módszertani és kutatási osztályán dolgozik, közösségi e-tanulás tanácsadó. Kutatási területei: közösségi tanulás, közösségek építése, tanulóközösségek, szociolingvisztika. Legtöbb tapasztalatát az oktatás és oktatásszervezés területén szerezte.