nke logo white

Nemzeti Közszolgálati Egyetem

Az Apertus Nonprofit Kft. célja, hogy közszolgálati alapon, nyereségérdekeltség nélkül, magas szakmai színvonalon támogassa a közszolgálati továbbképzési rendszer – elsősorban informatikai – fejlesztését és működtetését, valamint a Nemzeti Közszolgálati Egyetem közszolgálati továbbképzéseinek megszervezését és fejlesztését.

Ugrás

Engedjétek meg, hogy egy személyes vallomással kezdjem. Nagyjából azóta akarok tanár lenni, amióta négyévesen Kati/Peti babámat – a nem a ’80-as évek játékainál az egyenlőség jegyében szabadon variálható volt – az ágyamra ültettem, és egy táblára krikszkrakszokat rajzolva betűvetésre okítottam őt. Azt azonban soha sem gondoltam, hogy egyszer egy falak nélküli tanteremben fogok számomra láthatatlan embereket olyan dolgokra tanítani, akikről a legtöbb esetben minimális háttérismerettel rendelkezem. Márpedig online tanítás–tanulás-tervezőként éppen ez a feladatom, és be kell vallanom, ez közel sem olyan egyszerű, mint amilyennek kívülről tűnik.

TT 02

Ebben a szituációban ugyanis a tanítás alapvető paradigmái a fejük tetejére állnak. Itt nem lehet „csak egy vázlatot összedobni”, nem lehet többféle megoldással készülni, nem lehet a nehéz szituációkat egy jól irányzott poénnal feloldani, nem lehet a személyes varázzsal hatni, és nem lehet a résztvevők visszajelzéseire reagálni. Itt a résztvevőkről szerzett közvetett információk birtokában szó szerint mindent meg kell TERVEZNI. Egy elképzelt tanuló igényeihez igazodva előre definiálni kell a tanítási célokat, a célok ismeretében pontosan meg kell határozni a tananyagelemek jellegét, valamint azok módszertani szerepét és sorrendjét. Ezt követően kezdődhet a tananyag elemeinek elkészítése, vagyis az elhangzó, illetve elolvasható szövegek megírása, a képi illusztrációk megrajzolása, a videós anyagok leforgatása, az ellenőrző kérdések és feladatok összeállítása. A kész elemek egymáshoz illesztésekkor még van lehetőségünk változtatni a terven, de ha kikerül a tananyag a „műhelyből”, akkor már nincs mód a helyszíni „finomhangolásra”, azaz mindennek pont úgy kell működnie, hogy a résztvevők tudják és akarják is önállóan feldolgozni a tananyagot.

 TT 03

Természetesen mindezt nem érheti el egyetlen ember. Az online tanítás – a jelenléti képzéssel ellentétben – nem szólóműfaj. Itt nem viheti el egyedül a „show”-t egy magával ragadó személyiség, egy karizmatikus tanár. Ez igazi csapatmunka, amelyben mindenkinek a maga sajátos szaktudásával kell részt vennie. A szakanyag-szerzők a célközönség valós igényeire reflektáló tartalom összeállításával, a grafikusok, az animátorok és a filmesek a fő üzeneteknek a vizualitás nyelvre történő „lefordításával”, a szerkesztők az online tanulási felület kialakításával, a projektmenedzserek a szereplők mozgatásával, a csapat összetartásával, a folyamatok koordinálásával, a tanítás–tanulás-tervezők pedig a célok, a módszertani és motivációs elemek definiálásával, illetve a tananyagstruktúra felépítésével járulnak hozzá a közös sikerhez. A tanítás–tanulás-tervező tevékenysége tehát önmagában mit sem ér, az egész csapat támogatása, együttműködése és közös munkája kell ahhoz, hogy a mi láthatatlan tantermünkben a résztvevők otthonosan érezzék magukat, érdeklődéssel forduljanak az elsajátítandó tananyag felé, és a lehető legtöbbet tudják profitálni a kurzusból.


SzakácsÉdua

Szakács Édua

Tréner, coach és viselkedéselemző vagyok. Több mint tíz éve foglalkozom kompetencia alapú felnőttképzési programok tervezésével és levezetésével. Az Apertus Nonprofit Kft-nél online tanítás-tanulástervezőként az e-tananyagok módszertani elemeinek kialakításán dolgozom.